Hukum mempelajari ilmu tajwid adalah fardu kifayah. Mengamalkan bacaan al-Quran dengan bertajwid adalah fardu ‘ain bagi setiap Muslim yang mukallaf.
Al-Quran harus dibaca dengan memakai tajwidnya dikarnakan Allah swt. berfirman dalam surah Al Muzammil ayat 4:
Artinya: "Bacalah AlQuran itu dengan tartil yaitu dengan memakai tajwidnya."
Menurut Sayyidina Ali Bin Abi Thalib yang dimaksudkan dengan tartilhalibalib adalah tajwid. Saat beliau ditanyakan Wahai Ali apa maksudnya membacaaat Al-Quran dengan tartil?
Beliau menjawab :
Artinya: Tartil adalah membaguskan huruf-huruf dan mengetahui tempat-tempat waqafnyanya.
Kewajiban penggunaan tajwid ketika membaca Al-Quran dijelaskan pula oleh Imam Muhammad Ibnu Jazari dalam kitabnya yang bernama Muqaddimah dengan bait-bait berikut :
Artinya: Membaca Al-Quran dengan tajwid adalah fardhu ‘ain, siapa yang tidak membacanya dengan tajwid adalah orang yang berdosa karena Allah SWT menurunkannya dengan tajwid dan Al-Quran sampai kepada kita dengan tajwid pula. Tajwid adalah ciri khasnya tilawah sekaligus tandanyahandanya suara dan Qiraat.
Membaca al-Quran dengan bertajwid boleh dihuraikan dalam dua keadaan:
- Membaca al-Quran dengan bertajwid pada kadar yang paling minimum yaitu bacaannya tidak mengubah struktur perkataan atau merosakkan maknanya. Hukumnya adalah fardu ‘ain.
- Membaca al-Quran dengan bertajwid iaitu dengan memeliharakeseluruhan hukum-hukum tajwid dalam bacaan. Hukumnya wajib ke atas mereka yang mahir dengan ilmu tajwid.
Dalam qo'idah Tajwid menyatakan:
“ Belajar Tajwid wajib hukumnya, Yang tidak mengerti Tajwid pasti dosanya.”
Post a Comment
Post a Comment